Nowa technologia wyświetlaczy Head-up Boscha

Wyświetlacze typu Head-up umożliwiają wyświetlanie ważnych informacji w taki sposób, że kierowca nie musi odwracać wzroku od jezdni. Bosch stworzył wyświetlacz o najwyższej jakości i dokładności prezentowania informacji, który będzie stosowany w różnych modelach pojazdów Grupy BMW. Combiner Head-up, dostępny początkowo w nowym modelu MINI Hatch, prezentuje dane w kolorze i umożliwia pełną integrację w panelu wskaźników.


Nowy system należy do klasy wyświetlaczy Combiner Head-up. Kierowca ma wrażenie, że dane są prezentowane w odległości około dwóch metrów przed pojazdem i wtapiają się w scenerię. System nie wyświetla informacji na przedniej szybie, lecz na znajdującym się przed nią niewielkim ekranie z tworzywa sztucznego. Nowy system Head-up jest dzięki temu w pełni autonomiczny i można go bez większych problemów technicznych stosować w różnych typach pojazdów. Dane prezentowane na wyświetlaczu nie są widoczne dla pasażera jadącego obok.

Krawędź ekranu została wyfrezowana w taki sposób, aby znajdowała się idealnie na linii wzroku kierowcy – dla niego krawędź ta jest niewidoczna, co sprawia że informacje stapiają się z tłem. Odwrotną stronę ekranu pokrywa powłoka antyrefleksyjna, a powierzchnia jest odporna na zarysowania. Ekran „Combiner" posiada silnik elektryczny z regulacją prędkości, który umożliwia jego wysunięcie z boksu. Po wyłączeniu systemu ekran chowa się w boksie.

Nowy wyświetlacz składa się z części projekcyjnej i wyświetlacza. Część projekcyjna to kolorowy panel LCD (Liquid Crystal Display – wyświetlacz ciekłokrystaliczny) o rozdzielczości 480 x 240 pikseli, przez który przenika światło diody o dużej jasności. Sygnał świetlny poprzez lusterka dociera do wyświetlacza z jego centralnym elementem, którym jest ekran „Combiner". Ekran prezentuje obraz w obszarze, w którym znajdują się oczy kierowcy, tzw. „Eye Box".

Kąt ustawienia ekranu „Combiner" można dopasować do wzrostu kierowcy. Jasność prezentowanych informacji dostosowywana jest za pośrednictwem czujników lub pokrętła.

Michał Kuciński
źródło: MotoFocus.pl