DOSTAWCY CZĘŚCI METALOWO-GUMOWE GWARANCJA STAŁEJ PRECYZJI JAZDY

Konstrukcja nowoczesnych zawieszeń pojazdów jest coraz bardziej skomplikowana, a przy tym duże znaczenie mają zastosowane elementy metalowo-gumowe.

Służą one przede wszystkim do elastyczne­go połączenia zawieszenia z karoserią w kon­strukcjach wykorzystujących rozwiązania wielowahaczowe. Elementy metalowo-gu­mowe stosowane są jako łożyska wahaczy, stabilizatora, mocowania silnika i skrzyni bie­gów oraz kolumny amortyzatora.

Dzięki pochłanianiu drgań powstających podczas jazdy w zawieszeniu oraz układzie napędowym, elementy metalowo-gumowe przyczyniają się znacząco do zwiększenia komfortu jazdy oraz zmniejszenia hałasów. Poza tym poprawiają prowadzenie i stabil­ność jazdy podczas pokonywania nierów­ności czy manewrów hamowania i nagłego omijania przeszkód. Materiały oparte na bazie elastomerów wykorzystywane do pro­dukcji elementów metalowo-gumowych są precyzyjnie dobrane pod kątem wymagań technicznych oraz obciążeń wynikających ze specyficznego zastosowania.

Jednakże elementy gumowe nie mogą za­absorbować wszystkich drgań powstających w zawieszeniu. Z tego względu opracowano hydraulicznie tłumiące tuleje elastomerowe (tuleje z tłumieniem hydraulicznym), skła­dające się z metalowej tulejki zewnętrznej, w której osadzono odpowiednio uformowa­ny element gumowy, posiadający komory wypełnione cieczą oraz kanaliki umożliwiają­ce jej przepływ (rysunek 1).

Obok samego rdzenia gumowego, do­datkowe właściwości tłumiące cieczy po­wodują, że również w wysokich zakresach częstotliwości drgań o małych amplitudach uzyskiwana jest optymalna charakterystyka tłumienia. Jeżeli zamiast tulei z tłumieniem hydraulicznym stosowane są charakteryzu­jące się większą trwałością elementy z rdze­niem gumowym, drgania nie są w pełni absorbowane, lecz przekazywane na sąsia­dujące elementy zawieszenia. W takim przy­padku mogą być bardziej odczuwalne hałasy oraz wibracje (zgodnie z zasadą NVH: nosie – hałas, vibration – wibracje oraz harshness – twardość).

Obok właściwości wibroakustycznych, ele­menty metalowo-gumowe charakteryzują się elastycznością. To dlatego nadają się doskonale do wykorzystania jako elementy łączące.

W nowoczesnych zawieszeniach zwiększe­nie bezpieczeństwa i dynamiki jazdy jest stosunkowo łatwo uzyskiwane, ponieważ sztywność materiałów elastomerowych może być precyzyjnie dobierana pod kątem kinematyki zawieszenia. Właściwości kine­matyczne elastomerów umożliwiają opty­malne ustawienie kół w różnych sytuacjach drogowych, co z kolei istotnie przyczynia się do poprawy komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Przykład:

Dzięki celowo uzyskanej elastyczności w miejscu mocowania (ułożyskowania) za­wieszenia („a” na rysunku 2), w trakcie hamowania koło jest niejako odpy­chane w kierunku zbież­ności, a przez to uzyski­wana jest wymagana stabilność jazdy (podste­rowność pojazdu).

Jeżeli zamiast tulejki z tłumieniem hydrau­licznym zostanie zamontowany sztywny element, dochodzi do zmniejszenia przewi­dzianego przez producenta efektu zmiany zbieżności podczas hamowania. Wprawdzie sztywne elementy łączące charakteryzują się większa trwałością, jednakże może wzrosnąć ryzyko wypadku.

W zależności od sytuacji drogowej ciecz przepływa przez kanaliki tulei z tłumieniem hydraulicznym, zapewniając tym samym możliwie najwyższe pochłanianie drgań i wahań. Ze względu na ułożenie kanalików przepływowych tulei z tłumieniem hydrau­licznym należy bezwzględnie zwracać uwa­gę na właściwy sposób montażu. Przykła­dowo, w Mercedesie klasy C należy ustawić tulejkę w taki sposób, aby oznaczenie „a” było skierowane w dół, zaś oznaczenie „b” w kie­runku sworznia kulowego (rysunek 3).

Zalecana jest szczególna ostrożność, ponie­waż często z zewnątrz elementy metalowo­-gumowe wyglądają identycznie i różnice jakościowe nie są widoczne na pierwszy rzut oka. Niektórzy producenci stosują rdzenie wykonane w całości z gumy, które nie za­pewniają precyzyjnego tłumienia drgań i ha­łasu oraz nie posiadają właściwości kinetycz­nych tulejek z tłumieniem hydraulicznym (rysunek 4). Zatem najtańsze rozwiązanie nie zawsze jest najlepszym wyborem!

Na częściach zamiennych febi bilstein, w ja­kości elementów pierwszego montażu, za­wsze można polegać!

Z całą ofertą można zapoznać się na stronie: www.febi-parts.com

Źródło: febi bilstein